+
Prachtig nieuw logo
Bij het starten van een eigen bedrijf hoort ook een huisstijl. Ik wilde vooral veel dingen zelf doen, dus ook het ontwerpen van mijn huisstijl, om er van te leren. Vele avonden heb ik besteed aan het onderzoeken wat het beste bij mij past. Hoe wilde ik mijn branding gaan vormgeven. Het moest in ieder geval een krachtig logo worden zonder teveel afleiding. Een logo is veel meer dan alleen een aansprekend plaatje; het vertegenwoordigt en versterkt de identiteit van een bedrijf. Het is vaak het eerste wat een klant ziet en het laatste wat ze onthouden, waardoor het een cruciale rol speelt in de marketingstrategie.
De naam:
Omdat de meeste fotografen zzp-ers zijn, gebruiken ze vaak hun eigen naam. Gezien ik de website www.larzkemper.nl al een tijd in mijn bezit heb, was het misschien wel logisch dat ook ik mijn eigen naam ging gebruiken in mijn logo. Dus, op zoek naar een mooi lettertype. Dat was nog niet zo makkelijk, ik kwam uiteindelijk terecht bij het lettertype “MOLLEN”. Een eenvoudig, strak, eigentijds lettertype, niet handgeschreven.
Zo, dat zijn stevige letters. Nu nog op zoek naar wat diepgang. Er moest iets bij het logo. Een symbool of een teken, iets wat mensen blijven zien. Iets wat mensen blijft triggeren als ze weten wat de betekenis ervan is. Een kleur die opvalt, maar ook weer niet te aanwezig is… Na wat zoeken op internet kwam ik uit bij een rood vierkantje.
Een raar vierkantje.
Er zijn veel varianten van vormen. Deze vormen roepen allemaal weer verschillende gevoelens, associaties en emoties op. Het vierkant is een krachtige, sterke vorm. Deze is solide en oogt heel stabiel. Door de gelijke hoeken straalt de vierkante vorm balans en vertrouwen uit. Het vierkant staat dus voor vertrouwen, balans, veiligheid en integriteit. Dat past wel bij het werk wat ik wil gaan doen. Leuk om te weten is dat het vierkantje eigenlijk de letter “i” is. Toeval wil dat de punt dus een vierkantje is bij dit lettertype en dat ik het onderste gedeelte van de “i” alleen maar weg hoefde te halen. Spelen met letters.
Kleur speelt ook een ontzettend belangrijke rol in het ontwerp. Kleuren roepen namelijk een bepaald gevoel of emotie op. De kleur rood doet warm aan en staat ook voor kracht, passie, zelfvertrouwen en liefde. Hoe klein het vierkantje ook is, rood trekt snel je aandacht. Klein weetje; ik heb ook voor de kleur rood gekozen omdat FujiFilm ook rood in het logo heeft. Kijk maar eens naar het logo van FujiFilm.
Soms kom je er pas later achter….
Het logo was al een tijdje klaar, en toen zag ik ineens wat het vierkantje nog meer betekende. Het vierkantje wordt binnen de audiovisuele wereld ook gebruikt als “stop”. Weet je nog, dat symbooltje op je cassettedeck, CD-speler of videorecorder. De kleur rood heeft letterlijk stopkracht, denk maar eens aan verkeersborden. Stop, even de tijd stil zetten, en dat is dan weer een mooie verwijzing naar de fotografie. De tijd even stil zetten. Wat leuk dat het logo met al zijn verwijzingen zo goed bij mij past!